Weg met Zwarte Piet
In opinie door Peter Breedveld op 21-11-2011 | 16:37
Tekst: Peter Breedveld
Ik ben net zo dol op Zwarte Piet als the next guy, maar de gewelddadige en vernederende arrestatie van Quinsy Gario, vorige week bij de Sinterklaasintocht in Dordrecht, zit me niet lekker. Ik schaam me dat ik burger ben van een land dat zo ontzettend bruut optreedt tegen iemand die op vreedzame wijze gebruikmaakt van zijn recht op vrije meningsuiting.
Ik kan me de woede van de Curaçaose minister Sheldry Osepa, die de mishandeling van Gario een ‘klap in het ongeschminkte gezicht van onze zwarte kunstenaars’ noemt, goed voorstellen. Ik heb daarentegen niets met de verkrampte, voorspelbare en van elke empathie gespeende reacties van media als GeenStijl, PowNed en van columnisten als Theodor Holman. Je kunt bozig over de argumenten bulldozeren van degenen, die de traditie van Zwarte Piet racistisch vinden, feit blijft dat ontzettend veel mensen – lees: de rest van de wereld – het als een achterlijk gebruik zien. En niet geheel onterecht.
Bekijk dit filmpje eens, waarin een Amerikaanse verslaggeefster zo’n beetje haar onderkaak van de grond moet rapen, zo verbijsterd is ze over een optocht van Zwarte Pieten. “It’s like the Million Men March, but in a bad way”, zegt ze. Het doet haar denken aan ‘black-face’, een oude Amerikaanse, inmiddels taboe verklaarde vorm van entertainment, waarbij blanke acteurs met zwart geschminkt gezicht het vrolijke nikkertje speelden. “You wanna come do that in America?”
Een andere Amerikaanse vraagt zich op dit internationale natuurkunde-forum af ‘why blackface pickaninny coons still exist in Holland’ (‘pickaninny’ en ‘coon’ zijn beide te vertalen als ‘nikkertje’). Hoe kan het dat jullie nog aan zwartgeschminkte nikkertjes doen? Ze kan maar niet bevatten wat er zo leuk is aan een traditie rond een ‘pickaninny muslim devil’ die stoute kindertjes de stuipen op het lijf jaagt.
De reacties van de Nederlanders op het forum zijn exemplarisch voor het provinciaalse autisme van mijn landgenoten, die zich er meteen over verwonderen dat iemand de discussie rond Zwarte Piet in de zomer (*GASP!*) probeert aan te zwengelen. Domme, respectloze Amerikaan! Buiten het seizoen is Sinterklaas taboe!
En natuurlijk wordt ook hier het Ultieme Argument ingebracht, het Argument Dat Alle Andere Argumenten Overbodig Maakt: ‘Zwarte Piet is niet racistisch’. Klaar.
Maar Zwarte Piet is natuurlijk wèl racistisch. Dat hij zo zwart is vanwege het roet in de schoorsteen, is een belediging van ieders intelligentie, want van roet krijg je geen kroeshaar en dikke rode lippen. Op alle Sinterklaasafbeeldingen is Zwarte Piet een typische negerkarikatuur. Zo zijn negers altijd afgebeeld: met dikke lippen, grote witte ogen en dik kroeshaar. Toen ik op de lagere school zat, werd er ook helemaal niet moeilijk over gedaan: Zwarte Pieten waren de Moren, die vroeger een bedreiging vormden voor Spanje, het veronderstelde thuisland van Sinterklaas.
Dat de voorloper van Zwarte Piet een duivel is (in de Alpenregio is de knecht van Sinterklaas nog steeds een samensmelting van de duivel en de kerstbok, Krampus genaamd), helpt de zaak ook niet echt. Daarnaast staan we internationaal steeds meer te boek als een racistisch land, wat niet raar is met een regering die openlijk jacht maakt op niet-westerse allochtonen.
En het is niet alleen onze regering, het racisme zit er bij de gemiddelde Nederlander diep ingebakken. De eerste reactie van de hoofdredacteur van GeenStijl, de dwangmatig racistische Marck Burema, op de arrestatie van Quinsy Gario was een stuk waarin Gario voor Zwarte Piet werd uitgescholden. En lees de reacties onder dit artikel, waarin zangeres Giovanca, die de ongekende moed aan de dag legt begrip te hebben voor de weerzin tegen Zwarte Piet, wordt gesommeerd ‘op te zouten’ uit Nederland.
Zwarten die geen respect hebben voor de Nederlandse variant van de blackface pickaninny coon, moeten maar opzouten en zijn zelf een rare Zwarte Piet, maar verder is Zwarte Piet niet racistisch, hoor!
We waren de laatsten die de slavernij afschaften en we zijn de enigen die nog aan blackface doen, terwijl ook al serieus wordt overwogen om allochtonen de toegang tot bus en overheidsgebouwen te weigeren, alvorens ze te deporteren omdat ze hun eigen cultuur en godsdienst willen behouden. We vinden het vreselijk leuk om naar een programma te kijken waarin de presentator de straat opgaat om negers uit te lachen.
Dit kan gewoon niet meer in deze tijd van globalisering. We staan internationaal vreselijk voor schut als een achterlijk, racistisch land. Hoog tijd dat Nederland zijn kop eens uit zijn eigen aars trekt.
Link: Arrestaties na uiten mening ' Zwarte Piet is racisme'
Peter Breedveld is hoofdredacteur van het weblog Frontaal Naakt. Daar is dit artikel eerder verschenen. Hij laat verder weten bovenaan een zwarte lijst van ras- en cultuurverraders te staan en daar is hij heel trots op. Lees ook Rob van Kans commentaar.
Meer van Peter op Republiek Allochtonie hier.
Meer over discriminatie, peter breedveld, racisme, zwarte piet.
Reacties
5 december was voor mij als kind wachten op een reactie als;' Jij hebt geen schmink nodig want jij bent al bruine he'. - ' Kijk mama, een zwarte piet'. -'Moet jij ook geen pepernoten gooien?'
Het is een feest voor 'iedereen', maar wat stelt iedereen voor als alleen de 'niet-zwarte' het feest kan vieren? (wijl de bruine kinderen weten dat zij zullen worden aangesproken door andere kinderen).
De term Zwarte Piet is niet erg. Maar dat het symbool Zwarte Piet veel associaties heeft met een persoon van vroeger, waar mensen NU nog mee worden
geconfronteerd door de viering is wel zorgelijk. Vooral voor de kinderen.
Zwarte Piet is een knecht, een hulpje of hoe men het wilt noemen. Dat is feitelijk en niks denigrerend aan. Zwarte Piet zoals het tot nu gevierd wordt is wel denigrerend naar de bruine personen van nu, waar een persoon van vroeger word benadrukt. Een bruin persoon kan en wil niet hebben dat zij van een feest van OUDSHEIDS, NU nog worden aangekeken en aangesproken.
Zwarte Piet is zwart geschminkt wat kan onderbouwen dat hij uit de schoorsteen komt. Hier is geen probleem in te vinden. Maar dat Zware Piet kroeshaar én benadrukt rode lippen heeft, onderbouwen dat hij een Afrikaanse karikatuur is. Ook het feit dat Zwarte Piet soms bruin wordt geschminkt op vervanging van zwarte schmink onderbouwt dit.
Deze bruine Afrikaanse karikatuur (de personen als bevolking) is vroeger gebruikt als slaaf. Het feit dat deze omstandigheid wordt gevierd als feest is wat de bruine persoon kwetst. Dit heeft dezelfde verwijzing als in de Verenigde Staten een blanke man in pak op knieën wordt gedragen door 100 Amerikanen die eruit zien als Arabieren. Daar zou een wereldspraak van zijn, zoals het nu gaat tussen het Midden-Oosten en de Verenigd Staten.
De type Zwarte Piet is niet erg als het geen verwijzing heeft naar een negatieve ervaring in het verleden. In bovenstaande stuk is dit duidelijk. De Verenigde Staten en de Arabische landen hebben te veel negatieve spanning dus zou zo’n vertoning van een Amerikaan in pak en 100 Amerikanen verkleed als Arabieren zou verwijzen naar het denigreren van de Arabieren. Dit heeft Zwarte Piet ook. Door de verwijzing naar het kroeshaar én benadrukte rode lippen én zwarte huid, verwijst het volk (gevormd door de vroegere blanke mensen) naar de slavernij.
De onderbouwing dat Zwarte Piet zwart is omdat hij uit de schoorsteen komt is niet juist. Als Zwarte Piet zwart is omdat hij uit de schoorsteen komt, vraag ik mij af waarom hij dan al zwart aankomt met de boot uit Spanje? Als hij uit Spanje komt dan zouden de pieten met hun eigen huidskleur en haartype van de boot af moeten komen en zwart terug moeten gaan bij het uitzwaaien. Het feit dat bij de type Zwarte Piet een kroesharige pruik, en benadrukt rode lippen horen onderbouwd deze stelling niet. Mocht dit vanaf heden veranderen de Pieten komen echt aan met de boot met eigen huidskleur ( geen kroeshaar) en gaan zwart weg, dan zou de constante verwijzing naar de slavernij met de tijd verdwijnen omdat argumenten onderbouwt kunnen worden. De bewijzen en argumenten nu onderbouwen echter naar de slavernij en om het Sinterklaasfeest te houden kunnen we dit ‘verwijzende slavenfeest’ veranderen naar ‘sinterklaas met pietenfeest van en naar Spanje’.
Ook dat Zwarte Piet traditioneel moet zijn is verontrustend. Hans en Grietje hebben altijd de zelfde naam maar veranderen ook van kapsel en gezicht, omdat met de tijd mensen veranderen. Zwarte Piet kan ook veranderen.
De titel Sinterklaas en Zwarte Piet kan en moet blijven, daar heeft het Nederlandse volk ( wij allemaal) recht op. Als zwarte piet gekleurd is blijft de Titel Zwarte Piet. Als hij geel, blauw en rood is en verschillende haartypes heeft dan is het een gekleurd feest, waarbij kleur een feest is en wordt ook niemand gekwetst. Natuurlijk houd je dan nog het verleden met de slavernij, maar dat is geschiedenis en die kan je niet veranderen.
Het Sinterklaasfeest word gevierd door kinderen maar hoe het wordt gevierd en gevormd wordt bepaald door volwassenen. Zwarte Piet is ten slotte een volwassen geschminkte persoon. De kinderen zullen het Sinterklaasfeest nog feestelijker vinden als er een stoomboot aankomt met gekleurde Pieten erop.
Indien Zwarte piet, zwart moet blijven is de plicht van de ouders, de kinderen te leren dat zwarte piet een geschminkte man is en dat er ook bruine mensen bestaan in de wereld. Maar als dit niet wordt verteld aan de keukentafel, leren kinderen dat Zwarte Piet zwarte of bruin is en die persoon op straat ook donkerbruin is dus ook een Zwarte Piet. Het gevolg is dat de bruine mensen worden gekwetst door kinderen, zonder dat dit de instelling, intentie en bedoeling is van de kinderen. Gezien wij als volk al jaren geen duidelijk onderscheid kunnen creëren voor kinderen, is er verandering nodig hoe wij als volk het feest vieren.
De reden dat men verwijst naar de Holocaust is omdat er wordt gezegd: 'Het is mijn jeugdfeest die ik wil overgeven naar mijn kinderen'. Maar voor de nazi's was joden vergassen ook een feest, maar zij zeggen niet:' In mijn jeugd was dit een feest en ik wil dit overgeven aan mijn kinderen’ omdat wij als mensheid dit hebben gestopt omdat het FOUT is. Dus de stelling - Het is een kinderfeest van vroeger - is niet rechtvaardigend. Het woord feest als standpunt gebruiken dat een moment een viering is, is ook geen sterk standpunt. Als Amerikanen mensen jaarlijks 5 Nederlanders doden op een feest omdat het vroeger ook zo is gevierd, is dit niet rechtvaardig. Dus de term feest is niet positief als het alleen een feest is voor de mensen die het vieren.
Ook zeggen dat de meerderheid Zwarte Piet wilt houden is niet rechtvaardigend want in Nazi-Duitsland zeiden mensen ook ’Wij zijn met de meerderheid dus de joden mogen worden vergast’. Maar dat wilt niet zeggen dat de handeling waardig en juist is. Meerderheid van de stemmen is niet rechtvaardigend omdat de meerderheid van de stemmen kan kiezen de minderheid te vermoorden keer op keer.
Ik merk dat in de (sociale) media men te veel links of rechts oordeelt. ‘Zwarte Piet moet blijven en blijf van het Sinterklaasfeest af. ‘ Het is niet dat bruine personen af willen van Zwarte Piet als figuur. Niemand wilt de stoomboot met alleen Sinterklaas erop. Dat zou wel erg triest zijn, ook voor Sinterklaas.
Conclusie:
Nederland heeft recht op de Titel Sinterklaas en Zwarte Piet.
Nederland is van ons allemaal. Allemaal hebben we recht op een leuk sinterklaasfeest dus de Titel Sinterklaas en Zwarte Piet moet blijven.
Maar de verwijzing naar de slaven van vroeger naar de bruine persoon van nu moet stoppen.
Om deze verwijzing te veranderen kan men vanaf nu het verhaal rondom Zwarte Piet veranderen door:
Zwarte Piet af te beelden als een persoon die zwart is geworden doordat deze uit de schoorsteen is gekropen. Hierbij komt Zwarte Piet aan met de stoomboot als normaal persoon ( eigen huidskleur, kan blank of bruin zijn) in schoon kostuum en bij vertrek met de stoomboot is het kostuum vies en hij zwart omdat hij door duizenden schoorstenen is gekropen. Deze vorm heeft geen kroeshaar en Zwarte Piet is zwart en niet bruin. Hij is zwart omdat hij vies is en hierdoor kan niet verwezen worden naar of slavernij of de bruine mensen van nu.
OF
Zwarte Piet wordt gevierd door de Titel Zwarte Piet te houden, maar dat de pieten alle kleuren van de regenboog zijn en verschillende haartypes hebben zodat iedereen het sinterklaasfeest kan vieren ongeacht huidskleur. Kinderen zullen deze versie zelfs leuker vinden door de vele kleurtjes. Oranje Piet zou nog leuker zijn omdat het in samenstelling staat met Nederlands Oranje als kleursymbool!
Ik hoop dat mensen begrijpen dat zoals het Sinterklaasfeest tot nu toe gevierd wordt blijft haken op het verleden van de slavernij en om allemaal gelukkig uit deze scenario te komen moeten we tot een oplossing komen waarbij Nederland als volk haar traditie kan houden zonder negatieve gevoelens naar het feest en zonder negatieve gevoelens naar elkaar.
Zodat alle toekomstige kinderen met en ongeacht huidskleur het Sinterklaasfeest leuk kunnen vieren,
Jesse -
Het is op z’n minst verdacht dat Quinsi Gario juist deze positieve beeldvorming over deze donkere jongens bij de Nederlandse kinderen gebruikt om de Nederlanders als racistisch, discriminerend en slavendrijvers af te schilderen.
Met behulp van Al Jazeera drukt Quinsy de Nederlanders weer eens met de neus op de historische feiten, dat de meeste slavendrijvers Arabieren waren, maar dit in tegenstelling tot de Nederlanders verzwijgen en weigeren hier verantwoordelijk voor te nemen. Samen met Al-Jazeera vindt Quinsy het dus correcter, dat de Nederlanders hun beeldvorming over de getinte medemensen baseren op het feitelijke nieuws over de onderlinge afslachtingen in Afrika en het Midden Oosten, op de door Al-Jazeera systematisch verzwegen slavenhandel en extreme religieuze discriminatie die voortwoekeren in Saoudi-Arabië en andere Arabische staten, op de bloedige, dagelijkse aanslagen van de fundamentalische Islamisten, op de 43 procent zwarte gevangenen op een 14 procent zwarte bevolking in de USA, op de overmatige deelneming aan criminele activiteiten in Nederland, te zien op “Opsporing Verzocht”. Zoals jullie willen!
Een zeer onlogische verklaring om zwarte piet te vergelijken met clowns vindt ik. Aan een clown kan je niet een bepaalde etniciteit aan ontlenen, laat staan ras. Elke clown is ook anders, sommige zijn vrolijk, sommige droevig, kijk maar naar de clown in I Pagliacci. Ik kan maar niet begrijpen dat in een tijd dat we iedereen met respect moeten behandelen en vrijheid van meningsuiting moeten stimuleren, mensen jaarlijks op deze achterhaalde traditie belachelijk worden gemaakt. Vooral als iemand zijn/haar hun mening uit over het discriminerende karakter van zwarte piet! Er is dus geen vrijheid van meningsuiting tenzij dat goed uitkomt. Reacties van mensen die zeggen dat de klagers over zwarte piet maar terug naar hun eigen land moeten, vergeten dat als je bijv. van de Nederlandse Antillen komt, de historische achtergrond ervan. Namelijk hoe kwam de zwarte bevolking daar? Juist. Stop dat niet elke keer onder stoelen of banken, het is wel gebeurd en dat dien je te accepteren, net zoals we elk jaar stilstaan bij de viering van de vrijheid. Opmerkingen van het is maar een kinderfeestje is volslagen onzinnig omdat je ook als volwassene wordt geconfronteerd met beledigende plaatjes in supermarkt folders (zie EMTE deze week) zwarte piet met rode dikke lippen en kroeshaar!!! Mijn kind leest deze folder niet hoor!!! Dus verschuil niet achter de kinderfeest facade en haal gewoon het kroeshaar, oorbellen, rode dikke lippen, zwarte handschoenen, zwarte maillots en een grote hoeveelheid schmick weg en laat zien dat je als land geleerd hebt van een verschrikkelijke periode dat slavernij heette.