To boerkini or not to boerkini

In opinie door Sandra Doevendans op 25-08-2016 | 10:14

Tekst: Sandra Doevendans

Het is weer zover, we hebben weer een discussie over het ‘bevrijden’ van de onderdrukte vrouwen. Als moslimfeministe zal ik het bevrijden van vrouwen die onder dwang leven of zichzelf niet kunnen zijn, altijd steunen. Maar gaat het in deze discussie echt wel om het bevrijden van vrouwen?

Dinsdagavond zaten bij Pauw Dilan Yesilgoz van de VVD Amsterdam en mijn partijcollega Naima Ajouaau die in hele korte tijd hun statement en argumenten mochten geven over de boerkini. Daarnaast zaten er twee dames de vertelden dat zij vanuit vrije wil een boerkini dragen, omdat het hun de mogelijkheid geeft om te zwemmen en zich toch prettig te voelen.

Een normale discussie zal het nooit worden in Nederland ben ik bang. Dilan Yesilgöz stelde dat het over de context gaat en die is dat de man het publieke domein beheerst.

Nou Dilan, dat ben ik helemaal met je eens. Als we kijken naar de top van het bedrijfsleven zijn het voornamelijk mannen die de beste functies bekleden. Als we kijken naar de politiek zijn het voornamelijk mannen. In Nederland is er nog nooit een vrouwelijke minister-president geweest, een vrouwlijke partijleider is een uitzondering. Vrouwen verdienen anno 2016 nog steeds veel minder dan hun mannelijke collega’s met dezelfde of zelfs lagere functies. Nu zal een echte liberaal natuurlijk zeggen dat vrouwen dan beter moeten onderhandelen, maar het gaat hier om krijgen waar je recht op hebt en accepteren dat niet iedereen haantje de voorste is.

Daarnaast wordt de discussie over een boerkini gevoerd vanuit het heersende perspectief van iemand die zelf de boerkini niet wil dragen. Zelfbeschikking is voor mij het recht op eigen keuzes en zelfstandigheid. Daarbij hoort ook de keuze dat je zelf kunt kiezen wat je draagt en wanneer je het draagt.

Het heersende perspectief is ook dat het normaal is om veel van je lichaam te laten zien. Is dat dan wel een vrije keuze? Op televisie, muziekvideo’s en Instagram geldt de norm hoe bloter hoe beter. Het gevolg: vrouwen met minderwaardigheidscomplexen, plastische chirurgie, het eeuwige diëten tot aan eetstoornissen toe. Is dat vrijheid? Ik zet daar soms mijn vraagtekens bij.

Toch is het belangrijk om de boerkini discussie wel in dit licht te bekijken. Als iemand er zelf voor kiest om zo gekleed te gaan is dat dus zelfbeschikking. Wie zijn wij dan om daarover te oordelen?

Tijdens mijn studie culturele en sociale antropologie en ontwikkelingssociologie was ik gegrepen door het boek ‘Oriëntalisme’ van Edward Saïd. Daarin wordt goed beschreven hoe het beeld van ‘het Westen’ op ‘het Oosten’ is ontstaan. Een beeld vol stereotyperingen en met weinig oog voor diversiteit. En helaas is er niet veel veranderd door de jaren heen.

Als sociaaldemocraat sta ik voor baas over eigen lichaam en kledingkeuze. Het doet mij dan ook zeer dat sommige feministen en redders van het vrouwelijk schoon geen rekening houden met de paradigma’s van de ander. Je kunt niet steeds blijven zeggen dat het dragen van een hoofddoek per definitie onderdrukking is. Uiteraard zijn er vrouwen die gedwongen worden om een hoofddoek te dragen, zoals er ook vrouwen zijn die gedwongen worden de prostitutie in te gaan, maar gekken zul je altijd houden. En die moeten we blijven bestrijden. En laten we ons dan niet alleen op de vrouwen richten, maar juist ook op de mannen.

Dat wil niet zeggen dat het dragen van een boerkini, of zoals Jeroen Pauw gisteren bij Pauw zei, erbij lopen als een pinguïn, bijdraagt aan het redden van de vrouw.

Zolang we in onze discussies en debatten vasthouden aan onze eigen kijk op de wereld zijn we geen stap verder dan toen er nog een evolutionaire kijk was op de wereld, zoals ook bij de antropologie, waarbij de normen en waarden van het Westen als best en verlicht werden gezien. Op die wijze blijven we hangen in onze eigen kleine hokjes en komen we nooit tot verbinding.

Ieder mens heeft het recht zich te kleden zoals hij of zij wil. Of dat nou in een boerkini is, met of zonder hoofddoek, in gothic kleding of een te korte hotpants. Kunnen zijn wie je wilt, dat is het ingrediënt voor een inclusieve samenleving!

Sandra Doevendans is Statenlid in Noord Holland namens de PvdA die zich inzet voor een inclusieve samenleving. Daarnaast is ze onder andere trainer, coach, alleenstaande moeder, moslimfeministe, gamefanaat, voetbalfan en star wars freak. Zie ook: Sandra Doevendans: "De hoogste tijd voor meer diversiteit"

Meer over vrouwenemancipatie op Republiek Allochtonië hier

Hieronder een fragment uit de uitzending van Pauw van 23 augustus:

 

Waardeert u ons vrijwilligerswerk? U kunt het laten blijken door ons te steunen. Volg Republiek Allochtonië op twitter of like ons op facebook. .

 

 

 

 


Meer over boerkini, emancipatie, sandra doevendans, vrouwenemancipatie.

Delen:

Reacties


De Graeve Freddy - 29/08/2016 11:12

In principe hebt U gelijk, maar waarom is dat bijvoorbeeld niet zo in moslimlanden? Waarom willen moslims absoluut de levenswijze invoeren die ze (hun ouders en/of voorouders) hadden in moslimslanden die ze ontvlucht zijn? Als de levensstandaard daar zoveel beter is, waarom keren ze dan niet naar die landen terug?

Het dragen van kleren, die alles bedekken, aan het stand en in een zwemkom dateert van de jaren 30. Tussen 1930 en vandaag is er een hele strijd gestreden door vrouwen met de huidige levenswijze als resultaat. Veel moslima’s worden lastig gevallen door moslimmannen omdat ze geen hoofddoek dragen en straks zal dat zijn omdat ze geen boerkini dragen. Het einde van de story zal zijn dat alle vrouwen zullen aangevallen worden (moslima’s en andere) omdat ze een paar vierkante centimeter van hun “naakt” lichaam tonen. Dan is de strijd die vrouwen in het Westen gestreden hebben helemaal voor niets geweest. Het dragen van hoofddoek en boerkini is een manier van de moslims om te tonen dat ze verschillend zijn en helemaal geen zin hebben om te integreren in onze maatschappij….want ze zullen toch het Westen veroveren...