Shariapolitie
In opinie door Hassan Bahara op 30-12-2011 | 13:28
Tekst: Hassan Bahara
De As Soenah moskee zal tijdens oudejaarsavond als een veredelde burgerwacht de Haagse politie helpen om de orde te handhaven. Zij doen dat met behoud van eigen identiteit en zullen jongeren aanspreken op hun gedrag en hun islamitische identiteit.
Hassan Bahara plaatst vraagtekens bij het initiatief van de politie Haaglanden.
Politiewoordvoerder te Den Haag, Wim Hoonhout, zegt vandaag in de Volkskrant dat we geen voorbarig oordeel moeten vellen over de inbreng van de salafistische moskee As-Soenah in het project "Rolmodellen" Dit project, dat nu zijn derde jaargang ingaat, betrekt moskeeen, sportclubs en andere maatschappelijke organisaties bij de veiligheid en orde in Haagse wijken. Tijdens oudejaarsavond zullen zij de extra ogen en oren voor de politie zijn, wat op zich geen overbodige luxe betekent, gezien de rumoerige traditie die oudejaarsavond in Den Haag vaak is. As-Soenahs deelname aan dit project kon uiteraard op de woede rekenen van de PVV die spreekt van een capitulatie voor "de shariapolitie" en "een islamitische ordedienst". Maar ook uit onverdachte hoek kwam er kritiek, van PvdA'er Khadija Arib: "De salafistische As-Soennah moskee gaat in Schilderswijk surveilleren tijdens de jaarwisseling! Zo wint deze moskee steeds meer terrein!"
Een woordvoerder van de moskee, Abdelhamid Taheri, probeert de ophef een beetje te sussen door te verklaren dat zij echt niet van plan zijn "om voor politie te spelen." Zij willen als een veredelde burgerwacht door de wijken lopen, "op hun eigen manier en met behoud van hun eigen identiteit." En dan komt het: zij zullen "jongeren aanspreken op hun gedrag en hun islamitische identiteit."
Ik vier oudejaarsavond in de mooiste stad van Nederland, in Amsterdam, maar was ik een Hagenees, en stond ik daar klokke middernacht op straat met een glas champagne in mijn hand om op voorspoed in het nieuwe jaar te proosten, dan zou het dus kunnen gebeuren dat ik op de schouder word getikt door zo'n salafistische broeder die een gedeelde islamitische identiteit vermoedt en mij daar op aanspreekt omdat ik bubbels naar binnen giet. Want zulke bemoeizucht behoort nu eenmaal tot het puriteinse karakter van salafisten en die verklaren ze eerlijk in de praktijk te zullen brengen tijdens oudejaarsavond.
Ik kan mij ze nog goed herinneren, de in beginsel niet onaardige kerels, die je op straat aanhouden en je allervriendelijkst vragen wat je antwoord aan Allah is als je voor hem staat en hij je vraagt of jij hem ooit gediend hebt met het gebed, en of je echt niet met ze mee zou willen komen naar de moskee, heel even maar, even snel bidden en ze laten je met rust, echt waar, vrees Allah, broeder, kom nou even mee - en ondertussen zie je twee trams aan je voorbijgaan en kun je het wel vergeten om ooit nog op tijd te komen op die ene afspraak. Ze bedoelen het goed, maar god, wat is het vermoeiend om door wildvreemden aangesproken op een vermeende religieuze identiteit.
Minder laconiek word ik als ik mij probeer voor te stellen hoe deze salafistische burgerwacht zal/kan reageren op vrouwen bij wie zij een islamitische identiteit vermoeden. In vergelijking met vrouwen met een islamitische achtergrond heb ik minder van ze te duchten, want op mij rust nog minder de druk om de eer van een familie of gemeenschap van schande en roddel vrij te houden.
Vorig jaar vierde ik oudejaarsavond in Bos en Lommer. Ik was in het gezelschap van vrouwelijke vrienden met een islamitische achtergrond. Toen het vuurwerk knalde zijn we de straat opgegaan om wat lullig siervuurwerk af te steken. Ik had mijn glas bubbels bij me, maar de vrouwelijke vriendinnen niet, die hadden hun drinken in de woning achtergelaten, want het was nu eenmaal Bos en Lommer waar we ons bevonden, daar zou een Marokkaans meisje aan de champagne wellicht nog meer bekijks trekken dan de meterslange Chinese matten die daar worden afgestoken. Ik aan de champagne, zij niet, omdat ze geen aanstoot wilden geven of onderwerp van roddel worden - het geeft de ongelijkwaardigheid aan die er nog steeds heerst tussen man en vrouw .
Een ongelijkwaardigheid die bekrachtigd wordt door politie Haaglanden door in zee te gaan met een moskee die er nooit blijk van heeft gegeven die scheve verhouding als een probleem te zien.
Update 30-12-2011:
Gisteren en vandaag me wat langer bezig gehouden met de As-Soennah moskee dan normaal. Daarbij stuitte ik op een artikel in de Posthoorn waarin een bijeenkomst in Den Haag wordt beschreven die vooraf ging aan de lancering van het project Rolmodellen. Op die bijeenkomst sprak ook een zegsman van de As-Soennah moskee, ene Abdurrahmaan Kat. Hij legt uit waarom de As-Soennah moskee dit jaar, in tegenstelling tot voorgaande jaren, wel meedoet aan het project Rolmodellen. Maar hij neemt ook de gelegenheid te baat om zijn wereldbeschouwing met anderen te delen: Hij rept van "een maatschappij (Nederland) die is gestoeld op een goddeloos fundament." En: "De universele rechten van de mens, daar geloven wij niet in."
Nu vraag ik mij af, al die andere sportclubs, gematigdere moskeeën en maatschappelijke organisaties die aan Rolmodellen meedoen, zullen die ook door Den Haag rondlopen met in het voor- en achterhoofd de gedachte dat dit een goddeloze maatschappij is en dat de "Universele rechten van de mens" iets is om je neus voor op te halen?
Hassan Bahara is columnist, criticus en schrijver. Hij heeft sinds kort een weblog. Deze column is eerder op zijn blog verschenen en in overleg met Hassan Bahara ook op Republiek Alochtonië geplaatst. Meer van of over Hassan op Republiek Allochtonië hier.
Meer over as soenah, den haag, hassan bahara, oudejaar, politie, veiligheid.
Reacties
Edgar van Lokven - 31/12/2011 11:36
De pijn zit ergens anders. De pijn wordt veroorzaakt door de klap, nee, de vuistslag recht in het gezicht van alle slachtoffers die de salafistische ideologie wereldwijd heeft gemaakt en nog zal maken. Die vuistslag is uitgedeeld door de liberale burgemeester Jozias van Aartsen en zijn socialistische handlanger wethouder Marnix Norder. Door de samenwerking met de As Soenah moskee geven zij deze lieden een podium om rond te toeteren dat de gemeente Den Haag in heeft moeten stemmen met hun voorwaarden, zo valt op de website van de moskee te lezen. Wat de voorwaarden van het salafisme zijn, is zo langzamerhand wel bekend.
Van Aartsen en Norder verdedigen de samenwerking met lieden die op hun website schrijven dat zij maling hebben aan mensenrechten, hartstochtelijk. Politiek Den Haag doet er het zwijgen toe. Ik kan hier schrijven dat Van Aartsen en Norder de nabestaanden van Theo van Gogh nog even een trap na geven of dat de politiek door te zwijgen medeplichtig is. Maar de ergste pijn wordt geleden door de moslims in de schilderswijk die vanavond in de gaten worden gehouden door lieden die spugen op de samenleving waar deze moslims juist zo graag bij willen horen. Van Aartsen en Norder hebben een duidelijk signaal afgegeven; een opgestoken middelvinger naar alle moslims die hun best doen te integreren in onze samenleving.