Ramadan 2011: geen festival, wel (iets) meer aandacht in de supermarkt
In opinie op 22-08-2011 | 12:22
In verschillende Nederlandse moskeeen werd al vele jaren tijdens de ramadan een iftar georganiseerd waarvoor ook de (niet-islamitische) buren werden uitgenodigd. De laatste jaren gebeurde dit dankzij het Ramadanfestival in meer moskeeen. Dit jaar is er echter geen ramadanfestival meer en zijn er maar weinig moskeeen waar een iftar wordt georganiseerd.
De meeste Nederlandse supermarkten lieten tot dit jaar veel handel lopen door niet op de ramadan en het suikerfeest in te spelen. Dat lijkt langzaam te veranderen. Nadat de Hema al eerder speciale producten aanbood tijdens het suikerfeest, hebben dit jaar de Lidl en de Plus er ook voor gekozen om iets extra's te doen tijdens het suikerfeest.
Ramadanfestival
Over het Ramadan Festival verscheen een artikel in de Volkskrant. Het festival organiseert dit jaar geen enkele activiteit. Grootschalige iftars (maaltijden na zonsondergang) zijn verleden tijd.
Drie factoren spelen daarbij volgens het artikel een rol: de vakantieperiode en het late tijdstip van het vastenbreken, zuiniger gemeenten en het versleten concept. Daarnaast is voor evenementen die pas na tien uur beginnen, nauwelijks een vergunning te krijgen.'
Vooral na de moord op Theo van Gogh werden rond de iftars steeds meer activiteiten georganiseerd: lezingen, debatten, muziekvoorstellingen, kunstexposities. Migrantenorganisaties werden hierbij vaak gesubsidieerd door gemeenten in het kader van bijvoorbeeld het tegengaan van polarisatie. Vanuit de samenleving, ook vanuit moslimgroepen kwamen bezwaren tegen de gesubsidieerde 'festivalisering' die meer het karakter van netwerkbijeenkomsten hadden.
Uit evaluaties bleek verder dat contacten die ontstaan tijdens grootschalige maaltijd-festiviteiten nauwelijks beklijven en dat verminderde de bereidheid van gemeenten en sponsors om er geld aan uit te geven.
Voor kleinschalige particuliere acties is nog wel sympathie. Lees verder in de Volkskrant.
Supermarkten
In sommige westerse landen, zoals in delen van Frankrijk (zie foto), worden tijdens de ramadan producten aangeboden waarmee de supermarkten de klanten willen binden die vasten. Het gebeurt in kleine hoekjes van de supermarkt en is bij lange na niet vergelijkbaar met de wijze waarop in Nederland wordt ingespeeld op het kerst- en het paasfeest.
Toch schrijft het Eindhovens Dagblad dat de supermarktketens Lidl en Plus voor het eerst inspelen op het Suikerfeest. Lidl neemt in de week vooraf extra assortiment op, als baklava, mejou dadels, halal frikadellen en halal pizza's. Plus zet producten als bladerdeeg, chocolade en donuts extra in het zonnetje en plaatst ook een grote halaldisplay van Nestlé met soepen (bijvoorbeeld harira en chorba), sauzen of kokosmelk. "We merken een toenemende vraag van klanten naar Suikerfeestproducten. Daar spelen we op in", aldus de Lidl-woordvoerster tegenover het ED.
De Hema onderscheidde zich een paar jaar terug door met een speciaal assortiment te beginnen, wat veel aandacht in de media kreeg. "Moslims zouden nu graag feestelijke kleding kopen en nette pakjes en jurken voor de kinderen. En iedereen geeft elkaar cadeaus, zoals een lekker luchtje", zegt Imansoeradi van onderzoeksbureau Labyrinth. Meer in het Eindhovens Dagblad
Meer over economie, festival, ramadan, suikerfeest, supermarkten.