Profiel van zwakke basisscholen
In opinie door Wes Holleman op 21-04-2011 | 14:37
Tekst: Wes Holleman
De Onderwijsinspectie heeft de afgelopen weken de publiciteit gezocht met twee nieuwsberichten. De strekking ervan was dat je je wel twee keer moet bedenken voordat je je kinderen op een islamitische school of op een kleine plattelandsschool doet. Want dergelijke scholen zijn vaak zwak of zeer zwak van kwaliteit. De vraag is of die waarschuwing hout snijdt. Er zijn immers enkele andere waarschuwingen denkbaar: bijvoorbeeld dat een kind zich wel twee keer moet bedenken voordat het laag-opgeleide of allochtone of taalzwakke of kleinbehuisde of islamitische of minvermogende of kortzichtig-orthodoxe of gescheiden of in kleine plattelandsdorpen woonachtige ouders kiest.
In een vorig blogbericht verweet ik de Onderwijsinspectie dat zij zich voor politieke karretjes liet spannen met haar eenzijdige kritiek op de kwaliteit van het islamitische basisonderwijs. In de Volkskrant (19/4/2011) schreef Jaap Dronkers een stuk van dezelfde strekking. Islamitische scholen presteren relatief laag omdat ze hun onderwijs moeten afstemmen op kinderen van allochtone, islamitische, laag-opgeleide ouders, die veelal een achterstand in de Nederlandse taal hebben. Deze week publiceerde de Onderwijsinspectie haar Onderwijsverslag 2009-2010 dat voldoende gegevens biedt om Dronkers’ interpretatie te ondersteunen. Aanvullende informatie is te vinden in het Inspectierapport-2010 over zeer zwakke basisscholen. In onderstaande tabel heb ik de gegevens samengevat. Een grotere en beter leesbare versie van de tabel vindt u hier.
Dit blog van Wes Holleman is eerder verschenen op het weblog Onderwijsethiek
Meer over basisonderwijs, islamitisch onderwijs, onderwijs, wes holleman, zwakke basisscholen.
Reacties
Antoine Berben - 22/04/2011 16:16
Daar gaat het om en om niets anders!