Media en moslims
In opinie op 09-11-2014 | 20:30
Afgelopen week promoveerde Anouk van Drunen aan de Universiteit van Amsterdam (UVA) op haar proefschrift ‘They Are Not Like Us: How Media and Audiences Frame Muslims’. Opvallende conclusie: het overwegend negatieve beeld over moslims heeft nauwelijks verband met de - volgens van Drunen inderdaad negatieve - berichtgeving over hen in de Nederlandse nieuwsmedia.
Dat de nieuwsmedia doorgaans negatief berichten over moslims is niet verassend. Opvallend is het daarom wél dat die negatieve ‘framing’ weinig invloed blijkt te hebben op hoe er in Nederland over moslims wordt gedacht.
In een interview met Sheila Kamerman in NRC Handelsblad zegt Van Drunen daarover: “Niet dat mensen na het lezen van negatieve artikelen opeens heel positief gingen denken, maar de (negatieve) effecten waren vrij klein. Als er al een effect was, gingen mensen juist positiever denken”.
Van Drunen verklaart dat enerzijds doordat de mediaconsument went aan de toch al negatieve berichtgeving en daarom niet nóg negatiever gaat denken. Anderzijds raken mensen die positief denken over moslims meer gemotiveerd om negatieve berichtgeving tegen te spreken.
Bron: ‘Media bevestigen stigma moslims’: interview met Anouk van Drunen door Sheila Kamerman in het NRC Handelsblad van 5 november
Het proefschrift van Anouk van Drunen vindt u hier
Meer over media en moslims om dit blog: hier
Volg Republiek Allochtonië op twitter of like ons op facebook.
Waardeert u ons vrijwilligerswerk? U kunt het laten blijken door ons te steunen
Meer over anouk van drunen, berichtgeving, islam en media, media, moslims.