De wetgeving sluit boerkadraagsters niet uit. Dat doen ze zelf.

In opinie door Suna Floret op 30-05-2015 | 08:47

Tekst: Suna Floret

‘Of er nu tien of tienduizend vrouwen zijn die een nikab dragen, het gaat om het principe. Door een verbod ontneem je deze vrouwen iets en sluit je ze uit van de samenleving’, zegt Tahiri, de leider van één van de grootste salafistische moskeeën in Nederland over het boerkaverbod.

Nee, Tahiri. De wetgeving sluit deze vrouwen niet uit. Dat doen ze zelf. De wetgeving probeert deze vrouwen juist een plek te geven door ze wakker te schudden en de gezamenlijke veiligheid voorop te stellen. Het wordt in Rotterdam ook niet geaccepteerd om naakt rond te lopen terwijl sommige mensen dat heel fijn vinden. Dan is het ook heel moeilijk communiceren, ook al vindt de nudist misschien dat God dit hem heeft opgedragen.

Als er een God is, dan staat Hij niet voor niets boven ons, laat hem ook daar. Je weet waar je leeft en wat je omgeving is. Als je in Rotterdam met een blauwe hanenkam loopt, kijkt niemand je aan. Maar als je als vrouw jouw wereld bekijkt met zwarte stippen, door een gaasje dat je ogen bedekt, dan kun je niet verwachten dat dit met vrijheid en individuele keuzes wordt geassocieerd.

De vrouwen van de moskee wilden niets zeggen over het boerkaverbod. De zoon van één van hen sprak wel met een journalist. ‘Het is een stomme wet. Ook mijn moeder heeft toch keuzevrijheid in dit land?’

Ja, die heeft ze. Daarom moet je misschien je moeder aan het woord laten. Of is haar stem ook bedekt?

Dat er vrouwen zijn die vinden dat ze in een nikab moeten lopen omdat ze dan elk moment in staat van aanbidding zijn, kan ik als vrouw niet plaatsen. Ik zie het als extreem gedrag. Er zijn genoeg Rotterdammers die hun leven aan God wijden zonder dat ze zichzelf in een zwarte gevangenis stoppen.

Is het niet logisch dat je bijvoorbeeld in het openbaar vervoer elkaar moet kunnen aankijken? En in een ziekenhuis? Of in een rechtbank? Als je met je boerka in de bus zit en je twee kinderen zitten naast je, dan schrik je je toch ook rot als iemand met een bivakmuts de bus inloopt? Dan moet die malloot toch ook even snel zijn bivakmuts af doen?

Wat mij stoort is niet de nikab zelf. Dat is maar stof. Maar de beweegredenen van deze moeders om een nikab te dragen. Díe vind ik onveilig voor de dochters van Rotterdam.

Suna Floret schrijft iedere week een column in het Algemeen Dagblad. Deze staan op haar Facebookpagina en zijn ook te lezen op Frontaalnaakt. Volg haar ook op Twitter.

Meer artikelen over het gebruik van de term allochtoon hier

Volg Republiek Allochtonië op twitter of like ons op facebook.  

 

Waardeert u ons vrijwilligerswerk? U kunt het laten blijken door een bijdrage over te maken op rekeningnummer NL12INGB0006026026 ten name van de stichting Allochtonenweblog te Amsterdam. Met een donatie van 5 euro zijn we al blij. Meer mag ook!  

 


Meer over boerka, boerkaverbod, emancipatie, islam, niqabverbod, suna floret.

Delen:

Reacties


John Dubbelboer - 03/06/2015 07:51

Met drie belangrijke salafistische moskeeën in Nederland ( Den Haag, Amsterdam en Eindhoven) heeft het salafisme een redelijke voet tussen de deur. Men schat dat Saoudi Arabie bijna 90 miljard heeft uitgegeven voor de verbreiding van deze leer. Het salafisme is dus enerzijds een zwaar gesubsidieerde hobby maar heeft anderzijds wel degelijk een pasklaar antwoord voor onzekere jongeren. De salafisten hebben misschien werk en contacten maar sluiten zich toch af van de Nederlands samenleving door kleding, gebruiken en thuisonderwijs. Een boerkaverbod is volstrekt redelijk mits de Nederlandse samenleving voor het overige de hand blijft reiken naar deze groep door met name de arbeidsmarkt open te houden.
De combinatie van een bijstandsuitkering en een ideologische Alleingang is in ieder geval ongewenst.
Eigenlijk zijn die predikers helemaal niet interessant. Talloze bedrijven lobbyen in Den Haag en Brussel bij wetgeving die op stapel staat. Met predikers in een bedrijf met veel geld is het niet anders.

Veel Interessanter was de reactie van een mannelijk lid van het parlement van het land Hessen toen dit land als zoveelste in de rij het boerkaverbod invoerde. Het lid was van Turkse origine. Hij zei dat het jammer was dat er überhaupt in het parlement over een boerkaverbod moest worden gesproken want vrijwel geen Moslim zou zich herkennen in deze achterlijke praktijk.

Het verhaal van de boerka is het verhaal van dubbele moraal en een lapje stof.
Zolang moslimmeisjes thuis worden gehouden en jongens vrij de hort op mogen en er ook bij niet-salafisten sprake is van een lapje stof, zou je toch als Moslim iets moeten herkennen en niet zo verongelijkt moeten reageren.