10 jaar na Van Gogh: Vreedzame Jihad als alternatief voor geweld en extremisme
In opinie door Roemer van Oordt op 03-11-2014 | 14:20
Door: Roemer van Oordt
Moskee Al Kabir had na de moord op Theo van Gogh een spilfunctie om in Amsterdam 'de boel bij elkaar te houden'. Gisteren, precies 10 jaar later, organiseerde de moskee het debat ‘Vreedzame Jihad (Jihad as-Silmi)’. Deelnemers waren onder meer een aantal invloedrijke islamitische theologen en geleerden uit Duitsland, Italië, Marokko, Soedan en Saoedi-Arabië.
Republiek Allochtonië was erbij en sprak de avond voor het debat over het achterliggende idee met organisator Mohamed Echarrouti, voorzitter van moskee Al Kabir en van de Unie van Marokkaanse Moslimorganisaties in Nederland (UMMON)
Mohamed Echarrouti is bezorgd. Over de PR-machine voor de gewelddadige Jihad uit naam van de islam en de aantrekkingskracht van die boodschap op sommige jongeren hier. Hij ziet en spreekt veel ouders en grootouders die zijn zorgen delen. De voorzitter van moskee Al Kabir wil daarom nog harder gaan werken aan een zichtbaar religieus alternatief; een ‘tegendiscours’. Binnen dat discours moeten ook sociaal-maatschappelijke en politiek-juridische gevoelige thema’s die in de (Amsterdamse) samenleving spelen vanuit een religieus perspectief aan de orde worden gesteld.
Inspanning vanuit de moskee
De vooraanstaande islamitische theologen en geleerden waren uitgenodigd om de discussiëren over het idee voor deze vreedzame Jihad (Jihad as-Silmi). Echarrouti wil graag weten wat zij van het idee vinden. En bij een positieve reactie blijvende voeding van hen en andere ulama (geleerden) krijgen voor een langlopende inspanning vanuit moskeeën hier, om niet alleen jongeren, maar ook hun ouders en grootouders weerbaar te maken tegen de verkeerde, vaak (levens)gevaarlijke boodschap.
Voor Echarrouti zelf is een van de belangrijkste uitgangspunten meer focus op de grote, innerlijke Jihad, die vraagt om de continue inspanning van iedere moslim om het beste uit het leven te halen, door kritisch naar zichzelf te kijken en door gestelde doelen te bereiken. Echarrouti: “Deze grote Jihad brengt veel meer zegeningen”.
Mohamed Echarrouti: “Profeet Mohammed (vzmh) vertelde zijn metgezellen op weg naar huis na een strijd: ‘We keren terug van een kleine jihad (de strijd) naar een grotere jihad’, de meest essentiële taak van het bestrijden van verkeerde handelingen in iemands eigen gemeenschap en iemands eigen hart”.
Debat
In een goed gevulde moskee gingen panelleden Sjeik Sultan El-Bishi, Sjeik Abdullah Al-Bughari, Sjeik Abou Omar Soudani, Sjeik Al Kari Laayoune Al-Koshi en Sjeik Mohammed Al-Houit in op de inleiding over het begrip vreedzame Jihad (Jihad as-Silmi) door imam Marzouk Aulad Abdellah van moskee Al Kabir.
De reactie van de islamitische theologen en geleerden op het idee en de noodzaak voor een alternatief, een vreedzame Jihad, was positief. Een aantal treffende uitspraken:
Over takfiri’s (zij die gelovigen ongelovig verklaren): “Er zijn zelfs jongeren die hun eigen ouders voor kafir verklaren”.
“Een 17-jarige jongen zei tegen mij: 'We hebben geen geleerden in Marokko'. Ze kennen niet eens surah Al Fatiha (de opening van de Koran) en de uitleg ervan en ze preken over Jihad”.
“We moeten niet alleen bang zijn dat onze jongeren in aanraking komen met drugs, alcohol af andere zaken die niet geoorloofd zijn binnen de islam, maar we moeten vooral ook bang zijn voor invloeden van groeperingen die onze jongeren meetrekken naar processen van radicalisering of andere zaken die onze jongeren van ons vervreemden”.
“De echt Moujahid (strijder) is degene die de strijd aangaat om zichzelf te ontwikkelen door iets te maken van zijn leven, want zelfontwikkeling kent geen einde”.
“Er zijn mensen die de makkelijkste versen uit de Koran niet eens kennen, maar niet uitgesproken raken over de ‘Jihad’. Dit zijn geen Jihadisten, dit zijn mensen die de makkelijkste weg kiezen en nemen. Want de ‘Jihad’ die deze mensen ingaan is van tijdelijke aard; zo’n strijd is binnen een kort tijdbestek gedaan, terwijl de echte Jihad, de strijd van zelfontwikkeling, oneindig is” .
“De Jihad is het geduld opbrengen om iets te leren. Jihad is een oneindig proces voor je zelfontwikkeling. Jihad is ook anderen iets leren, tijd vrij maken om anderen de ware islam te leren kennen, zonder dwang, druk of geweld”.
Spilfunctie van moskee Al Kabir na de moord op van Gogh
Het debat dient als startpunt van een langdurige campagne voor een vreedzame Jihad, vooral om jongeren, maar ook hun ouders en grootouders weerbaar te maken en extremiteiten die uit naam van de islam worden gepleegd en verdedigd te ‘counteren’. Moskee Al Kabir neemt hiermee opnieuw het voortouw om gevoelige ontwikkelingen binnen de eigen gemeenschap en de spanningen die daaruit kunnen voortvloeien bespreekbaar te maken en te voorkomen.
Vlak na de moord op Theo van Gogh was moskee Al Kabir een belangrijke spil in ‘het bij elkaar houden’ van Amsterdam. Toenmalig wethouder van Amsterdam Achmed Aboutaleb hield in een afgeladen en gespannen moskee zijn veelbesproken toespraak, waarin het zei dat iedereen die de vrijheid van religie, de vrijheid van meningsuiting en het anti-discriminatiebeginsel niet deelt, er verstandig aan deed zijn conclusies te trekken en te vertrekken.
Later keek burgemeester Job Cohen in Al Kabir met bijna 1500 moslims naar de film Fitna van Geert Wilders.De moskee was en is zeer actief in het opzetten van interculturele en interreligieuze ontmoeting en dialoog en één van de trekkers van het Veiligheidspact tegen discriminatie Ook fungeerde moskee Al Kabir als coördinatiepunt van een door de gemeente op onderdelen gefaciliteerd eigen initiatief om de voedingsbodem voor radicalisering onder moslimjongeren weg te nemen. “Het was een mooi initiatief, maar had schijnbaar geen politieke prioriteit meer”, zegt Mohamed Echarrouti.
Blijvende en continue inspanningen van alle kanten zijn bittere noodzaak, vindt hij: “Iedere keer is er wel weer een nieuwe ad-hoc aanleiding om een crisis te bezweren of een project op te starten. Dit zijn geen momentopnames, geen projecten, maar processen, net als de grote Jihad geen kortdurende inspanning, maar een levenslang traject is. Het gaat mij om het overdragen van het belang van deze Jihad as-Silmi (Vreedzame Jihad)”.
Roemer van Oordt is redacteur van Republiek Allochtonië.
Meer over moskee Al Kabir: hier
Meer over Jihad: hier
Volg Republiek Allochtonië op twitter of like ons op facebook.
Waardeert u ons vrijwilligerswerk? U kunt het laten blijken door ons te steunen
Meer over Ahmed Aboutaleb, extremisme, geweld, jongeren, Mohamed Echarrouti, moskee Al Kabir, moslims, radicaliseringamsterdam, Roemer van Oordt, theo van gogh, vreedzame jihad.