Turkse organisaties eisen via petitie onderwijs in eigen taal op basisschool
In opinie op 21-08-2013 | 08:49
"Recht op onderwijs van de moedertaal is een fundamenteel mensenrecht dat zijn bescherming vindt in internationale mensenrechtenverdragen. Onderwijs van de moedertaal is geen belemmering voor integratie, integendeel!"
Dat stellen de migrantenorganisaties HTİB, SMHO, TİCF, HTSKF, HOTİAD, HAKDER, NİF, UETD, HTF, HTKB, HTİKB, HOGİAF, DSDF, UYGUR Vakfı
in een petitie waarin ze Nederlandse overheid vragen via de wetgeving het Moedertaal Onderwijs in de lagere scholen mogelijk te maken.
De organisaties verwijzen hierbij naar het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het van het Kind, het Turks Associatierecht en EU Richtlijnen.
U vindt de petitie hier.
OETC/ OALT
In 1970 werd door het toenmalige ministerie van CRM besloten om onderwijs in eigen taal en cultuur (OETC) aan allochtone leerlingen te gaan subsidieren buiten de schooltijden. In 1974 voerde het ministerie van Onderwijs OETC binnen schooltijd in.
OETC werd belangrijk gevonden omdat destijds de verwachting was dat veel migranten zouden terugkeren naar het land van herkomst. Later kwam het accent meer te liggen op het zelfbeeld van kinderen en het functioneren in het gezin. Bovendien meenden sommige onderzoekers dat een goede beheersing van het onderwijs in de eigen taal een positieve invloed zou hebben op het onderwijs in het Nederlands. Andere onderzoekers bestreden dit.
Op de kwaliteit van het OET(C)-onderwijs was in de loop der jaren veel kritiek en ook de samenwerking met andere onderdelen van het lesprogramma schoot tekort. Daarom besloot het ministerie van O, C en W in 1995 het OET(C)-onderwijs af te schaffen en te vervangen door OALT (Onderwijs is Allochtone Levende Talen) buiten schooltijd. Op 1 augustus trad de Wet Onderwijs Allochtone Levende Talen in werking.
In 2002 werden de eisen voor taalondersteuning aangescherpt. OALT-leerkrachten moesten een NT2-diploma halen om als taalondersteuner aan de slag te kunnen blijven. Uiteindelijk stopte op 1 augustus 2004 de bekostiging van oalt. De basis voor deze beslissing lag in het regeerakkoord van het eerste kabinet Balkenende, waarin werd vermeld: "Prioriteit moet worden gegeven aan het leren van Nederlands, daarom wordt de regeling Onderwijs in Allochtone Levende Talen afgeschaft." Bron
Zie ook:
Tweetaligheid in cultuurbehoud zijn van belang voor Turkse Nederlanders
Volg Republiek Allochtonië op twitter of like ons op facebook. Republiek Allochtonië (voorheen Allochtonenweblog) bestaat 7 jaar. Waardeert u ons werk? U kunt het laten blijken door ons te steunen.
Meer over OALT, onderwijs, petitie, Turks, Turkse organisaties, tweede taal.
Reacties
Hoe durven ze hiervoor een rechtszaak aan te spannen?!
De taal in Nederland is Nederlands en als je wilt dat je kind de oorspronkelijke familietaal ook kan spreken, zul je dat zelf moeten regelen. En betalen.
Welke vreemde talen zouden er dan trouwens gegeven moeten worden op de scholen?
Turks en Arabisch? Maar dan ook Koerdisch en Tamazight.
En waarom niet ook Papiamento, Sranan Tongo, Sarnami.
Hindi, Chinees en Maleis.
Of Pools, Roemeens, Bulgaars, Roemeens, Russisch.
En dan natuurlijk ook Somalisch, Amhaars, Swahili en Twi.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Besef toch gewoon dat dit eigen verantwoordelijkheid is die niet afgewenteld mag worden op de belastingbetaler.
Dat laatste houdt ook in dat het niet onder schooltijd in schoolgebouwen mag worden uitgevoerd.
Abdel kaolo - 08/09/2013 13:02
Abdel kaolo - 03/09/2013 13:59
Als je de petitie heel negatief inteperteerd kun je lezen "wij willen basis onderwijs geheel of gedeeltelijk in het Turks en dat mag ons niets kosten (ofwel de belastingbetaler betaald hier maar voor), Turks is de (primaire?) moedertaal en niet het Nederlands" als je het positief lees vraagt men gewoon op het recht op taalklassen in het basisonderwijs te kunnen aan bieden bedoeld voor in de eerste plaats de tweede moedertaal maar ook andere belangstellende".
Ben toch bang dat deze petitie niet denkt aan mensen zoals ik: autochonen met een buitenlandse partner die hun kinderen twee(moeder)talig willen opvoeden, of dat ze zelfs maar gedacht hebben aan de kinderen van geheel Chinezen gezinnen. Zou jammer zijn als dit alleen op de Turkse Nederlanders gericht is, daar win je weinig sympathie of begrip mee...