KPN stopt actie '100% Nederlanders'
In opinie op 18-04-2012 | 08:45
Tekst: Kemal Rijken
KPN stopt per direct met zijn actie '50% korting voor 100% Nederlanders'. Dat doet het bedrijf na bemoeienis van Europarlementariër Emine Bozkurt (PvdA). De directie vindt de actie discriminerend en stelt een intern onderzoek in.
Bozkurt was benaderd door in Nederland woonachtige Fransen die zich beklaagden over de campagne. Ze waren naar een KPN Hi-winkel gegaan om zich voor de actie aan te melden en werden afgewezen omdat ze niet honderd procent Nederlands waren. Bozkurt, in het Europarlement voorzitter van de werkgroep Anti-Racisme en Diversiteit, stelde daarop een onderzoek in. Ook nam ze contact op bestuursvoorzitter Eelco Blok van KPN die haar toezegde de actie te zullen beëindigen. Het concern stelt tevens een eigen onderzoek in naar de actie.
De politica is tevreden met de beslissing van het telecommunicatiebedrijf. "Deze actie discrimineert burgers die legaal in Nederland wonen, maar toevallig in het bezit zijn van een ander paspoort, en zorgt ervoor dat zij geen gebruik van deze kortingsactie kunnen maken," aldus Bozkurt. Naast het feit dat de actie burgers discrimineert, druist het ook in tegen de regels van de Europese interne markt. "In de EU mag en moet het niet uitmaken wat je nationaliteit is als je een mobiel abonnement wilt afsluiten of als je een product wilt kopen. Discriminatie en ongelijke behandeling van burgers zijn hoe dan ook ontoelaatbaar en moeten met alle middelen worden bestreden."
De directie van KPN laat het volgende weten: "Op dit moment kunnen mensen, die niet in het bezit zijn van een Nederlands paspoort of verblijfsvergunning met een geldigheid van langer dan één jaar, het Hi Messaging abonnement (sinds 12 maart j.l. in de verkoop) niet afsluiten. Dit is een fout. Onze excuses aan mensen, die hiervan mogelijk hinder hebben ondervonden. Het probleem voor dit Hi-abonnement is vandaag opgelost voordat de winkels opengaan."