"Inzet allochtone leerling bovenmatig beloond"
In achtergronden op 03-12-2010 | 21:40
Turkse en Marokkaanse leerlingen op het vmbo en de havo scoren significant hogere cijfers bij het schoolexamen dan bij de landelijke toetsing; hun eigen leraren zouden de inzet van deze leerlingen meer belonen dan de ijver van autochtone leerlingen. Hierdoor ontstaat er een opmerkelijk gat tussen de gemiddelde cijfers van het schoolexamen en die van het landelijk examen. Turkse leerlingen scoren zowel op het vmbo als op de havo gemiddeld 0,6 punt hoger bij de schoolexamens dan bij de landelijke toetsing. Bij Marokkanen is dit gat 0,4 punt.
Omdat de schoolexamens voor de helft meetellen voor het diploma, zou het wel eens zo kunnen zijn dat het uiteindelijke diploma een hoger prestatieniveau suggereert dan deze allochtone leerlingen eigenlijk hebben.
Dat blijkt uit onderzoek van het Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs (GION), dat 15.000 docenten en oud-leerlingen ondervroeg. Dat schrijft Elsevier naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf. Of er bij autochtone leerlingen ook een gat is, vermeldt het bericht niet.
Het GION concludeert dat middelbare scholen moeten waken voor etnisch puntenverschil tussen schoolexamens en centrale examens.
Bron: Elsevier
Meer over onderwijs, onderzoek, schoolprestaties allochtone leerlingen.
Reacties
wes_holleman - 04/12/2010 22:56